O festivalu

Moravský podzim zve do Brna orchestry, které Evropu dosud míjely, komorní soubory patřící k světové špičce, sólisty zdobící světová pódia. Není to festival jen interpretační, který se snaží přivážet do Brna světovou špičku a konfrontovat ji s tuzemskými prvotřídními hudebníky, ale i programový; není jen „o hvězdách“ (a už vůbec o jejich soutěžení), ale i o obsahu.

Velký přínos Moravského podzimu spatřujeme v hledání nových a zajímavých dramaturgických linií, oslovování žijících autorů a vzniku nové tvorby. Festival upozorňuje také na mladé a nadané interprety, kterým dává možnost vyniknout.

Historie

Festival vznikl v roce 1966 z popudu Rudolfa Pečmana jako reakce na centralisticky řízené festivalové dění v republice. První ročník Mezinárodního hudebního festivalu Brno byl věnován Bohuslavu Martinů a zaznamenal fantastický úspěch, každý koncert v nově otevřeném Janáčkově divadle patřil k nejočekávanějším událostem ve městě. V následujících letech se akce stala hvězdnou stálicí brněnského kulturního života se vším, co k tomu patří: s dramaturgickou invenčností, mimořádnou interpretační úrovní a obrovským zájmem publika i kritiky.

Název Moravský podzim se poprvé objevil v roce 1993, o devět let později se jeho pořadatelství ujala Filharmonie Brno a přeměnila jej na bienále. Za více než padesátiletou existenci si Moravský podzim vydobyl nepřehlédnutelné místo mezi kulturními událostmi v České republice.

V souladu se svou tradicí a pod vedením dramaturga Vítězslava Mikeše uvádí festival na pódia přední české i světové interprety a skladatele, v roce 2013 například publikum tleskalo Londýnskému symfonickému orchestru pod vedením Valerie Gergijeva. V minulých ročnících se stalo památným uvedení Posledních pohanských obřadů Broniuse Kutavičiuse a Kabeláčovy Osmé symfonie „Antifony“ v roce 2019, během nějž posluchači o přestávce vykonali pomyslnou i skutečnou vykonali pouť mezi Červeným kostelem a katedrálou na Petrově. Ve stejném roce zaznamenala obrovský zájem publika i odborné veřejnosti Symfonie sirén Arsenije Avraamova, na jejímž provedení v areálu Výstaviště participovala řada hudebníků, pěveckých sborů, houkající hasičské vozy a sanitky či dělostřelecká baterie a parní lokomotiva. Jedenapadesátý ročník (2021) výrazně připomněl osobnost neprávem pozapomenutého autora spjatého s Brnem: Jana Nováka.

 

Přečtěte si více o historii festivalu zde.

Rada - hlavní představitelé

předseda

Josef Třeštík

místopředseda

Jan Žemla

Rada - členové

Aleš Březina

Jan Hlaváč

Marek Hrubecký

Pavla Hujňáková

Marie Kučerová

Vladimír Maňas

Daniel Matej

Vítězslav Mikeš

Nora Obrtelová

Viktor Pantůček

Lucie Šnajdrová

Jan Špaček

Jaroslav Šťastný

Jiří Zahrádka

Katalogy ke stažení