Opera plus, 13. října 2021
Oratorium Poslední pohanské obřady litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse, jehož uvedení na Moravském podzimu před čtyřmi lety označili publicisté za vrchol festivalu a za koncert, kterým Filharmonie Brno vstoupila do dějin. Nejen u kritiků, ale i u posluchačů tehdy sklidil naprosto mimořádný ohlas. Nyní jej mohou lidé slyšet znovu. Bohužel neplánovaně a bohužel jako poctu skladateli, který zemřel letos 29. září.
„Byla to mimo jiné neskutečně silná odezva, která nás přiměla Broniuse Kutavičiuse připomenout, volba jasně padla na toto dílo. Uvedeme ho na stejném místě, v Červeném kostele,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Oratorium fascinuje svou zvukovou monumentalitou dosaženou minimálními prostředky, a také až hypnotizující statičností, kterou způsobuje výrazně užitý princip opakování v hudebních i textových strukturách díla. Důležitou roli v Obřadech hrají též prvky rituálu a akustické efekty vyvolané pohybem účinkujících v prostoru. Čtyři části oratoria, orámované úvodními fanfárami, respektive závěrečným varhanním chorálem. Představují jednotlivé obřady, při nichž jsou účinkující rozmístěni v prostoru pokaždé jinak.
Vzhledem k časové tísni není možné přizvat na koncert znovu litevský sbor Aidija, nastudování se ujal sbormistr Michal Jančík, který se se svojí Kantilénou podílel na tehdejším provedení. „Jsou skladby, které člověka pohltí a nepustí. Toto je jedna z nich. Hra světla a stínů, siluety postav jakoby z dávných dob, a přece plně přítomných. Prastaré obřady přetavené do oratoria. Zastavené plynutí času. Nenechte si to ujít,“ uvedl Jančík.
Dramaturga festivalu Moravský podzim Vítězslava Mikeše zpráva o Kutavičiusově úmrtí hluboce zasáhla, mimořádný koncert začal plánovat prakticky ihned. „Byl to blízký přítel, skladatel z nejmilejších. Právě on a jeho hudba mi byli hlavním impulsem k odhodlání pustit se před čtvrtstoletím do studia litevštiny a pak mu zasvětit i svou disertaci. Vždy jsem měl obrovskou radost z nadšených reakcí českého publika na provedení jeho děl, ať už to byla hudba k Dreyerovu němému filmu Utrpení Panny orleánské, kterou v roce 2010 uvedl Orchestr Berg na Febiofestu (za osobní účasti autora a jeho ženy Dalii) a později i Filharmonie Brno, oratoria uvedená na královéhradeckém Hudebním fóru a pak i na brněnském Moravském podzimu, popřípadě cyklus Brány Jeruzaléma, který zazněl v Brně na Velikonočním festivalu duchovní hudby. Bronius mi bude chybět,“ uvedl Mikeš s tím, že v této sezoně se posluchači Filharmonie Brno mohou těšit na provedení Dzūkských variací, a to 17. a 18. února 2022 v Besedním domě.
Dalia Kutavičienė, vdova po Broniusi Kutavičiusovi a bývalá televizní režisérka, napsala, že zpráva o rozhodnutí uskutečnit koncert z Kutavičiusova díla pro ni byla „doslova paprskem slunce a naděje“ a že koncert bude „tím nejkrásnějším a významným rozloučením s Broniusem.“
Sobotní pocta začíná ve 21:30 hodin v Červeném kostele. Pohanským obřadům bude předcházet Kutavičiusova varhanní sonáta „Ad patres“ z roku 1983 inspirovaná sugestivním cyklem sedmi obrazů Pohřební symfonie Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise v podání Marka Paľy.
Vstupenky nejsou v prodeji, symbolické vstupné bude možno zaplatit přímo na místě.
BRONIUS KUTAVIČIUS
Ad patres pro varhany
Poslední pohanské obřady, oratorium
Účinkující:
Kantiléna, sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno
sbormistr Michal Jančík
Pěvecký sbor Masarykovy univerzity
sbormistr Jan Ocetek
Aneta Podracká Bendová soprán
Marek Paľa varhany
Anežka Václavíková, Zdeňka Čížková, Lucie Knoblochová, Josef Otrhálek (studenti HF JAMU) lesní rohy
provedení řídí Michal Jančík