TISKOVÁ ZPRÁVA
Brno, 10. října 2018
Po ®evoluci přichází padesátka. Po fenomenální Symfonii sirén nové impulzy inspirované historií festivalu. Moravský podzim má před sebou jubilejní ročník. To je jeden z důvodů, proč se pořádající Filharmonie Brno rozhodla s ročním předstihem uspořádat předehru, ochutnávku, která posluchače naladí na samotný festival. Ten se koná příští rok, a to od 4. do 16. října.
O úvodní koncert se příští sobotu 20. října postará světoznámý soubor Akadamie für Alte Musik Berlin, která na pódiu Besedního domu představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. „Jsou to skutečné hvězdy, v interpretaci barokních oper patří jednoznačně k nejlepším na světě,“ zdůraznila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila, že hudebníci hrají na barokní nástroje, případně na jejich dokonalé repliky, díky čemuž se posluchači mohou přenést o bezmála tři století zpět. Slavnou operu Christopha Willibalda Glucka, která ztvárňuje příběh lásky z řeckých pověstí, bude v Brně řídit místním publikem oblíbený Alexander Liebreich. „Soubor vystupuje v České republice jen vzácně, věřím, že o to větší to bude zážitek. Hlavní role Orfea, Eurydyky a Amora zazpívá barokní elita – tři pěvkyně: Sonia Prina, Roberta Mameli a Marie-Sophie Pollak,“ doplnila Kučerová. Provedení je unikátní také první uměleckou spoluprací s místním špičkovým sborem Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. Koncert je mimořádný v tom, že bude premiérou a derniérou zároveň. „Toto provedení vzniklo na objednávku orchestru v polských Katowicích, kde se uskuteční den před námi, ovšem s jiným sborem. Pouze zde v Brně akademii doprovodí Czech Ensemble Baroque Choir,“ zdůraznila Kučerová.
Program 50. ročníku festivalu reflektuje jeho kořeny, nevrací se k nim však na způsob retrospektivy, ale hledá v nich nové impulzy. Festival (ještě jako Mezinárodní hudební festival Brno) se poprvé uskutečnil v roce 1966 a hned se uvedl odvážným tématem, u nás do té doby nevídaným: v reprezentativní podobě představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických příčin upozaďovaného až potlačovaného. V několika následujících ročnících se festival věnoval obecnějším hudebním tématům – v dramaturgicky promyšlených koncepcích se zaměřil na tzv. starou, komorní, vokální, slovanskou hudbu, konfrontoval českou tvorbu s evropskou atd. „Z tvorby Bohuslava Martinů zazní jeho písně, sborová díla, premiérově bude s jeho původní scénickou hudbou uvedeno drama André Gida Oidipus. S Martinů vzdáleně souvisí zaměření na francouzskou hudbu, byť si je lze spojit i s dvojím výročím Francouzské revoluce (1789–1799), a také pozvání Basilejského komorního orchestru, nositele tradice proslulého tělesa Paula Sachera, s nímž byl Martinů silně spjat,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš.
Festival připomíná i další významná výročí: vedle Martinů, od jehož úmrtí uplyne 60 let, také 100. výročí narození Mieczysława Weinberga, z jehož tvorby zazní kompletní řada šesti sonát pro housle a klavír, dvojí výročí E. F. Buriana (1904–1959), 100 let od vzniku Masarykovy univerzity atd. Na festivalu se s atraktivními programy představí výrazné světové a tuzemské umělecké osobnosti, jako jsou Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata (Lullyho suita Měšťák šlechticem s novou taneční choreografií), Peter Eötvös a Dennis Russell Davies s Filharmonií Brno, Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou (Couperin: Messe propre pour les couvents), Il Festino s Dagmar Šaškovou, Milan Paľa a Ladislavem Fanzowitzem (Weinberg: komplet sonát pro housle a klavír) a mnozí další.
Výběr z programu Moravského podzimu 2019
7 I 10 I 2019 Besední dům, 19:00
WEINBERG 100 – I
MIECZYSŁAW WEINBERG (MOISEJ VAJNBERG)
Sonáta pro housle a klavír č. 1 op. 12
Sonáta pro housle a klavír č. 2 op. 15
Sonáta pro housle a klavír č. 3 op. 37
Sonáta pro housle a klavír č. 4 op. 39
Milan Paľa housle
Ladislav Fanzowitz klavír
V podání houslisty Milana Paly a klavíristy Ladislava Fanzowitze zazní během dvou večerů všech šest sonát pro housle a klavír Mieczysława Weinberga (Moiseje Vajnberga), významného polsko-ruského skladatele 20. století, jehož 100. výročí narození si v roce 2019 připomínáme.
10 I 10 I 2019 Besední dům, 19:00
ANDERSZEWSKI A MOZART
FRANCIS POULENC
Sinfonietta
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Klavírní koncert č. 12 A dur KV 414
ERIK SATIE / arr. CLAUDE DEBUSSY
Gymnopédie č. 1 a 3
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Klavírní koncert č. 17 G dur KV 453
Basilejský komorní orchestr
dirigent Piotr Anderszewski klavír
Basilejský komorní orchestr je nositelem tradice proslulého tělesa Paula Sachera (Basler Kammerorchester), s nímž byl neodmyslitelně spjat i Bohuslav Martinů. V Brně se tento soubor představí s atraktivním programem a se slavným polským klavíristou Piotrem Anderszewským, který se zhostí i dirigentské taktovky.
12 I 10 I 2019 Besední dům, 19:00
VERSAILLES
JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)
Prélude
Le Rappel des oiseaux
JEAN-HENRY D’ANGLEBERT (1629–1691)
Passacaille d’Armide
Prélude de la 2ème suite
JOSEPH-NICOLAS ROYER (1705–1755)
Marche de Sythes
MARC-ANTOINE CHARPENTIER (1643–1704)
Prélude (extrait du Te Deum)
CLAUDE BALBASTRE (1724–1799)
Air de l’Ouverture des Paladins (d’après Rameau)
La Suzanne ?
FRANÇOIS COUPERIN (1668–1733)
Les Ombres errantes
Les Calotins
Les Barricades mystérieuses
JEAN-BAPTISTE LULLY (1632–1687)
Marche de Turcs
Passacaille d’Armide
Chaconne de Phateon
JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)
Les Sauvages (extrait de la Suite en Sol)
Allemande (extrait de la Suite en La)
Gavotte et doubles (extraits de la Suite en La)
Alexandre Tharaud klavír
Světově uznávaný francouzský klavírista Alexandre Tharaud připravil jedinečný program sestávající ze skladeb proslulých i méně známých autorů spjatých s Versailles.
13 I 10 I 2019 Besední dům, 19:00
WEINBERG 100 – II
MIECZYSŁAW WEINBERG
Sonáta pro sólové housle č. 3 op. 126
Sonáta pro klavír č. 6 op. 73
Sonáta pro housle a klavír č. 5 op. 53
Sonáta pro housle a klavír č. 6 op. 136bis
Milan Paľa housle
Ladislav Fanzowitz klavír
14 I 10 I 2019 Mahenovo divadlo
DANCE OF THE SUN / TANEC SLUNCE
JEAN-BAPTISTE LULLY
Le Bourgeois Gentilhomme (Měšťák šlechticem), orchestrální suita s novou taneční choreografií
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Symfonie č. 40 g moll KV 550
Geneva Camerata
dirigent David Greilsammer
Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola choreografie
David Greilsammer zaujal již na Moravském podzimu 2017 jako klavírista se strhujícím recitálem střídajícím sonáty Johna Cage a Domenika Scarlattiho. V roce 2019 přijede jako dirigent se svým komorním orchestrem Geneva Camerata a s hudebně-tanečním projektem Dance of the Sun, který sklízí bouřlivé ovace po celém světě. Choreografii, která do taneční akce zapojuje i všechny členy orchestru, vytvořil Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola, španělský tanečník a choreograf patřící ke světové špičce v oblasti moderního tance.
16 I 10 I 2019 Besední dům
DAVIES + EÖTVÖS = 150 / ZÁVĚREČNÝ KONCERT
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Únos ze serailu, předehra k opeře KV 384
PETER EÖTVÖS
Dialog s Mozartem
BÉLA BARTÓK
Taneční suita
PETER EÖTVÖS
Seven pro housle a orchestr
BÉLA BARTÓK
Divertimento
Akiko Suwanai housle
Filharmonie Brno
dirigenti Dennis Russell Davies (Eötvös) a Peter Eötvös (Mozart, Bartók)
Dirigent Dennis Russell Davies (šéfdirigent Filharmonie Brno) a dirigent a skladatel Peter Eötvös, dvě významné osobnosti současné světové hudby, slaví v roce 2019 shodné jubileum – 75 let. Závěrečný koncert Moravského podzimu při této příležitosti nabídne jejich společné vystoupení s Filharmonií Brno, na němž Peter Eötvös bude dirigovat díla, která jej ovlivnila, a Dennis Russell Davies bude řídit skladby Eötvösovy. Besední dům se tak stane místem unikátního setkání, ke kterému nikde jinde nedojde, a místem pomyslných oslav dvou životních jubileí.
__________________________________________________________________________________
Kontakt pro média:
Kateřina Konečná, vedoucí PR a marketingu Filharmonie Brno
+420 775 426 040, katerina.konecna@filharmonie-brno.cz