Moravský podzim nabídne v průběhu října 17 koncertů a 2 doprovodné akce. „Kromě netradičních či na míru vytvořených projektů se posluchači mohou těšit na mezinárodní hvězdy. Například na soubor Accademia Bizantina, který tu představí svůj nový program s italskou barokní hudbou, dále třeba na uskupení Ensemble Berlin Prague, které provede ve světové premiéře a za účasti autora skladbu Marka Kopelenta napsanou přímo pro náš festival, nebo na tři hvězdné klavíristy Pierra-Laurenta Aimarda, Davida Greilsammera a Steffena Schleiermachera,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Dodala, že se velmi těší na zahajovací koncert s Janáčkovou Sinfoniettou pod taktovkou uznávaného Ilana Volkova.
Ačkoliv festival začíná oficiálně 6. října, Besední dům ožije už o den dříve. Odpoledne tam začne osmadvacetihodinový klavírní maraton. U nástroje se vystřídá cca 15 klavíristů, kteří zahrají radikálně minimalistickou skladbu Vexations Erika Satieho z roku 1893. Jedná se o jednostránkovou skladbičku, kterou zopakují dle skladatelových instrukcí velmi pomalu 840krát za sebou. Další pozoruhodný zážitek z festivalového bloku Piano je připraven na 8. října, kdy ke dvěma klavírům usedne světoznámý David Greilsammer. Na jednom klavíru bude hrát sonáty Scarlattiho, na druhém – preparovaném – klavíru sonáty Johna Cage, a to střídavě a bez pauz. „Greilsammer spojil tyto dva autory na základě jistých podobných přístupů k sonátové formě a rozvinul tak podnětný dialog, při němž se jakoby stírá dvě stě let, která mezi oběma skladatel od sebe dělí. Vlastně všichni klavíristé, kteří se u nás na recitálech představí, pojali svůj program jako hudební dialog,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš.
Z netradičních projektů dále upozornil na futuristickou operu Vítězství nad sluncem nebo večer nazvaný Rituály. Jeho první polovina se koná v Červeném kostele a zazní při ní Kutavičiusovy Poslední pohanské obřady. „Je to působivé dílo, při kterém sbory nestojí na jednom místě v kostele, ale jsou rozprostřeny po celém prostoru, navíc se zpěváci pohybují mezi posluchači, kteří jsou tak vtaženi přímo do zvukového prostředí. V přestávce se lidé přesunou na Petrov, kde zazní málo prováděná monumentální Kabeláčova 8. symfonie „Antifony“ pro soprán, sbory, bicí a varhany. Cestou do katedrály tak vykonají pomyslnou pouť od pohanství ke křesťanství,“ uvedl Mikeš.
Jednou z nejočekávanějších akcí festivalu je Symfonie sirén, nejhlasitější skladba světových dějin. Zkomponoval ji Arsenij Avraamov a jako hlukový spektákl ji provedl v roce 1922 v ázerbájdžánském Baku. Zapojil do ní válečné loďstvo, letadla, hydroplány, lokomotivy, sirény několika továren, oddíly pěchoty v plné zbroji, dechový orchestr a sbory. Tento koncept rozeznělého města nyní zpracovává speciálně pro brněnské Výstaviště renomované tvůrčí duo Andreas Ammer a FM Einheit (exčlen legendárních Einstürzende Neubauten). „Nezvyklé dílo se od doby svého uvedení dočkalo několika pokusů o rekonstrukci, ta naše je zatím jednoznačně nejambicióznější. O tom, že je jedná o událost mezinárodního významu, svědčí i fakt, že akci bude natáčet Bavorský rozhlas,“ upozornil Mikeš. Do performance se v Brně zapojí hasiči, sanitky, policejní vůz, slavkovští dělostřelci, fanoušci hokejové Komety nebo parní lokomotiva. Doplní ji osm pěveckých sborů, dechová hudba a nově zkonstruované nástroje, například zvukové trychtýře s ocelovými pružinami. „Vstupné je padesát korun, prodává se na místě a každý příchozí dostane i špunty do uší,“ upozornila Kučerová na očekávanou velkou hlukovou zátěž. Festival zakončí 28. října vysazení masarykovské lípy za účasti devíti pěveckých sborů.